FARKLI YAPan Siz Olun!

0 7

Sabah 7:20’de ofisimin kapısında bekleyen 5 öğrenci  “Robotumuzu kaybettik” dediler. “Kaybedemezsiniz.” dedim. Çaresiz ve ümitsizdi bakışlar. Biraz da suçlu. Ama olan olmuştu. İki gün boyunca bulabildikleri tüm zamanlarında robotlarının o minik parçalarını biraraya getirmişlerdi, diğerlerinden daha iyi nasıl programlayabileceklerini düşünüp durmuşlardı. İlk atölye çalışmasındaki aşırı ilgiden dolayı onlara masa bile kalmamıştı ama yerde oturup çalışmaktan hiç gocunmamışlardı. Şimdi robot yoktu. Öğrencilerle birlikte aramaya koyuldum. Sırayla koridorları dolaştım. Yemekhane, kantin, Mermer Salon. Hepsini aradım, taradım, görevlilerle konuştum. Ama yine de ortalarda yoktu. “Kaybolamaz” dedim içimden. “Bu turu geçerlerse final oynayacaklar…”

Ezberbozan Orkun ve arkadaşları Kod Haftasını alışılanın dışında planladılar. Code.org sitesinde bulunan etkinlikleri ve Scratch programını öğretmenin kodlamaya başlamak için faydalı olduğunu kabul ediyorlardı ama daha fazlasını istiyorlardı. Vizyonları sadece farkındalık yaratmak değil akranlarını harekete geçirmekti, KULLANmaları değil YAPmalarını sağlamaktı. SumoRobot fikri işte burada doğdu. Bu kadar etkili olacağını düşünemediler bile. Neydi bu fikrin bu kadar etkili olmasını sağlayan? Birincisi bu bir meydan okumaydı öğrenciler için, iki gün içinde ekipler hiç yoktan robotlarını ortaya çıkarmak zorunda kalacaklardı. İkincisi oyunlaştırma öğeleri içeriyordu, öğrencilerin heyecanı Mermer Salon’dan dalgalanarak yayılmış, okulun dört bir yanına sinmişti. Üçüncüsü bir ekip çalışmasının ürünü olacaktı, öğrenciler işbirliği içinde çalışarak robotlarını kendileri oluşturacaklar ve kodlayacaklardı, hem de kendilerine ne yapılması gerektiğini söyleyen öğretmenleri olmadan.

SumoRobot iki robotun dohyo denilen daire şeklindeki bir tahta üzerinde birbirini iterek dairenin dışına itmeye çalışmasını temel alan bir tür spor. Robotlar kendi kendine düşünen ve hareket eden şekilde tasarlanır. Kısacası bir tür yapay zeka geliştirilir. Robotlar tahta üzerindeki rakibini ve dohyonun etrafındaki beyaz çizgiyi sensörler yardımıyla algılar ve buna göre hareket eder. Robotlar sıfırdan parçaların biraraya gelmesi ile oluşturulur. Kimi zaman da bu parçalar özel olarak tasarlanır, 3 boyutlu yazıcıdan çıktı alınan parçalar ile oluşturulur. SumoRobotlar savaşmazlar, robotun üzerindeki “Arduino”lar (açık kaynak yazılım ve donanımı biraraya getirdiği elektronik ortam) robotun dohyo tahtasının üstünde kalabileceği şekilde programlanır. En iyi algoritmayı yazan kazanır.

Robert Kolej’de kod haftası geldi çattı. SumoRobot tanıtımına yoğun bir ilgi vardı. Okul sonrası ekipler biraraya geldi ve atölye çalışmaları başladı. Robot parçalarını alan ekipler şaşkın ama bir o kadar da meraklı ve heyecanlıydılar. Orkun ve Kaan ekiplere hatırlatmalar yaparak, bilgiler vererek ekiplerin robotlarını ince ince işlemelerine yardımcı oldular. Lehimler yapıldı, parçalar takıldı birer birer. İkinci günün sonunda aralarında hiç programlama bilmeyenler bile robotlarını programlamakla kalmayıp bir de kendilerine özgü farklı algoritmalar yazdılar. Robotlar test sürüşü yaptıklarında, öğrencilerin sevinci görmeye değerdi. Her anını heyecanla ve merakla izlediğimiz gerçek öğrenme anlarına şahit olduk.

Maker hareketi tüm dünyada ve ülkemizde son dönemde çok popüler bir akım. “SEN DE YAP!” kültürü oluşturmaya çalışıyor ve teknoloji ile sentezleniyor. Bu yaklaşımdan yola çıkan geleceğin Orkun ve Kaanları Kod Haftasını YAPtılar ve geleceklerini KODladılar. Bu hafta Abbas Güçlü ile yaptığımız eğitim üzerine dolu dolu sohbetimizde bize sorduğu ve beni en çok etkileyen soru “Neyi FARKLI YAPıyorsunuz?” oldu. Artık sadece YAPmakla kalmayıp, FARKLI YAPmamız gerekiyor dünya ile yarışabilmek için. Ve en iyi algoritmayı yazan kazanıyor!

Kaybolan robotu merak ediyorsanız bulundu! Sadece geceyi okulda geçirmek istemiş. 🙂

robot2

Yorum Yapın

E-posta hesabınız yayınlanmayacak.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.